Wednesday, May 4, 2011

Ameerika elu omapärasused

NB: Paljud punktid võivad piirkonniti erinevad olla.

  • Ameerika jalgpall (just nimelt Ameerika jalgpall, mitte seda sorti jalgpall, mida Eestis mängitakse) on ameeriklaste jaoks ü l i t ä h t i s. Ameerikas kutsutakse seda football ja eurooplaste jalgpalli soccer.

  • Textimine ehk pidev sõnumite saatmine. Igal pool, iga kell. Seda annab võrrelda Eestis msnis suhtlemisega. Textimine on tasuta. No, tegelikult ma tean, et mu hostema maksab 3 inimese eest 30 dollarit kuus, aga selle eest saab piiramatu (!) arv sõnumeid saata. Ma pole veel ühtegi inimest kohanud, kes maksaks sõnumite saatmise eest. Enamusel on sellised eraldi klaviatuuriga telefonid (nagu piltidelgi).
     
  • Poes on sildil üks hind, aga kassas makstes lisandub veel käibemaks otsa, nii et ole valmis rohkem maksma. Mulle isiklikult selline süsteem absoluutselt ei meeldi.
  • Tervitusviis: "Hey, how are you?" Isegi võõrastelt inimestelt küsitakse nii. See ongi ameeriklaste tervitusviis, mitte et neid huvitaks, kuidas sul läheb. Isegi toidupoes, kui hakkad maksma, küsib poemüüja, et kuidas sul läheb.
  • Ameerikas ei pea isegi autost väljuma, et pangaautomaadist raha välja võtta. Siin on selleks drive-in.
  • Restoranides toimub jookide (vesi, Coke, piim, mahl vms) refill, mis tähendab, et kui teenindaja näeb, et su joogiklaas on tühi, siis kas toob uue täidetud klaasi või võtab su klaasi ja täiendab ära. Uue klaasi eest maksma ei pea.
  • Kirja postitamiseks saab kirja ka lihtsalt oma postkasti panna, pead ainult postikasti küljes oleva lipukese üles tõmbama, et postiljon teaks postkastist kirja ära võtta.
  • Redbox on müügiautomaat, kust saad laenutada filmi 24h-ks $1 eest. Need asuvad enamjaolt toidupoodides.

     

  • Enamus keskkooli õpilasi käib kooli kõrvalt töölt.
  • Esimesed juhiload saab juba 14-aastaselt, aga sõita võib vaid siis, kui täiskasvanud inimene kõrval on, või kui sihtkohaks on kodu-kool/töö-kodu. 16-aastaselt saab juba täisload.
  • Paljud noored omavad juba 16-aastaselt oma isiklikku autot.
  • Ameerika koolid on megasuured. Õpilasi on tavaliselt umbes tuhat kuni mitu tuhat. Minu koolis käib 1800, aga tean ka koole, kus käib kuskil 3000-4000 õpilast.
  • Õpilased saavad oma ained ja tunniplaani ise valida, ainult Ameerika ajalugu ja kirjandus on kohustuslikud (vähemalt minu koolis).
  • Koolis ei ole hinded mitte 5, 4, 3, 2, 1, vaid A, B, C, D, F.
  • Järelvastamisi kui selliseid ei toimu. Saad selle hinde, mille saad.
  • Koolis on 3 trimestrit, iga trimestri lõpus igas aines eksam. 3-4 eksamit ühel päeval, 3 eksamit teisel päeval.
  • Kontrolltööd on enamjaolt valikvastustega, samas küsimusi võib olla 100 ringis.
  • Iga päev on täpselt sama tunniplaan, vahetub ainult peale igat trimestrit.
  • Iga päev lõpevad tunnid täpselt samal kellaajal.
  • Koolilõuna valikus on näiteks pizza, mitut sorti hamburgereid, friikad, tacod, fajita, hot dog, corn dog, šokolaadikoogid, cookie dough, šokolaadipuding jne.




  • Vahetevahel müüakse kooli koridoris sõõrikuid, cupcakes'e või muud head kraami $0,50-1 eest. Tavaliselt müüvad neid õpilased ise, näiteks ostavad hulgim sõõrikuid ja müüvad siis koolis veidike kallimalt maha.


  • "Hey sweetie, what can I do for you?"
    "Where did you get those shoes?"
    "Oh, I like your nails!"

    Õpetajad ja koolitöötajad suhtlevad õpilastega äärmiselt vabalt. Või siis räägivad koguni oma isiklikust elust või et mis nad nädalavahetusel tegid.
  • Mitmetes klassiruumides on söömine/snäkid lubatud.
  • Vähemalt minu koolis puuduvad klassiruumides aknad. Nii et ma pole päeva jooksul enamjaolt üldse kursis, et mis ilm väljas on.
  • Koolis ei kasutata sisejalanõusid. Kooli tullakse misiganes jalanõudega (saabastega, plätudega vms) ning nii kõnnitakse nendega päev otsa ringi.
  • Aeg-ajalt korraldatakse koolis spirit week'e. Terve nädal jutti on igal päeval teatud riietumisstiil, mida järgida.
  • Sport on see, mis toob koolile tuntust ja edukust, mitte niivõrd õppeedukus. Sport on VÄGA tähtsal kohal. Koolis on tohutult palju erinevaid spordialasid, mille vahel valida.
  • Kui Eestis saab keskkool lõpule 18-19-aastaselt, siis Ameerikas 17-18-aastaselt.
  • Kooli nime ja logoga pusad, dressipüksid, t-särgid, käepaelad jne.
  • Iga teine tüdruk kannab dressipükse, joogapükse (nii et on näha selgeid tagumiku kumerusi), tenniseid/potaseid... ja kindlasti mitte unustada igat stiili ja värvi UGG saapaid, mida kantakse isegi suvisel ajal.
  • Ei ole mingi ime, kui kooli peal kohtad kedagi nunnude värviliste pidžaamapükstega.
  • Koolis kohtab ka nii lesbisid kui ka geisid. Inimesed on teadlikud, et neile meeldivad samasoolised. See on aksepteeritav. Toon selle eraldi välja, sest minu meelest Eesti koolides pole selline teema väga avalik ja isegi kui on, siis vaadatakse sellele viltu.
  • Sõnal "love" on tähendust täielikult kadunud. Igaühele öeldakse "I love you!"
  • Narkootikumid (eriti weed ehk kanep) on noorte seas ääretult populaarsed. Seda saab võrrelda Eestis kui tavaliste sigarettide suitsetamisega. Kas või tänagi üks mu tuttav rääkis, kuidas neil on traditsiooniks saanud enne jalgpallimängu terve tiimiga suitsetada, et siis high olles platsil mängida.


  • Kuulujutud liiguvad välgukiirusel. Inimesed mõtlevad välja ja räägivad igasuguseid asju, mis ei pruugi üldsegist tõsi olla. Ma olen ise ka enda kohta jaburaid jutte kuulnud. :D No ma ei saa aru, mis inimestel viga on, et mõeldakse lambist välja lugu kellegi kohta, keda nad isegi ei tunne. Inimesed räägivad, mida nad arvavad, et nägid või kuulsid. Üks päev kuulsin pealt vestlust (istub esimeses tunnis mu kõrvalpingis), kuidas üks tüdruk küsis teiselt, et kuule, kas sa tead Mike'i. Teine ütles, et jah, miks küsid. "Ta oli eile tunnis pilves." "Miks sa seda arvad?" "No see oli ilmselge. Ta pidevalt naeris ja niisama naeratas." Mind ajas see nii keema. See ei tähenda, et kui inimene palju naerab. et ta siis kohe pilves on. Big deal noh. Eelmine päev ta ka järjepidevalt latras, kuidas tema kuulis, et Ali mingi kutiga magas. Mis see tema asi on? Inimesed on niivõrd fake.
  • St. Patrick's Day (17. märtsil) on päev, mil kantakse rohelist.
  • Väga noorelt jäädakse rasedaks. Mõnikord söögivahetunni ajalgi näeb kellegi beebit, st veeti beebi kooli. Üks päev tuli üks 15-aastane tüdruk mu fotoklassis oma poega näitama.
  • Ühel tüdrukul mu prantsuse keeles klassist on vanemad, kes on lesbiabielus. Tüdruk on lapsendatud, nii ka tema õde. Temast oli ükskord juttu ka kooliajalehes. Ta rääkis seal, kuidas inimesed on lakanud olema tema sõber ainult seetõttu, et tema vanemateks on lesbid. Ta ise ütles ka, et ometigi tema ise ju ei saanud valida, kuhu perre ta väiksena satub. Väga armas tüdruk on. Pidi mulle Ameerika küpsiseid saatma, kui ma tagasi Eestis olen. :)
  • Paljudes peredes käiakse välisjalanõudega toas ringi.
  • Kiirtoidukohad ja rämpstoit siin ja seal. Kõik asjad on suured: toiduportsjonid restoranides, majad, autod jne. Inimesed ostavad toidupoest blokkide viisi Pepsit/Cocat vms, terve karbiga snäkke jne.
  • Iga teine auto on maastur.
  • Ükstapuha kuhu restorani sa ka ei läheks, seal on alati palju rahvast. Väga tihti pead sa ootama oma 10-30 minutit, et laud vabaneks.
  • Toidupoes pannakse sinu eest asjad kilekottidesse.
  • Poemüüjad: "Are you finding anything okay? Can I help you? Let me know if you need anything." Pidevalt. Täpipealt sama tekst.
  • Ajalehed rullitakse kilekoti sisse ja visatakse maja/ukse ette.
  • Minult on niivõrd palju küsitud, et kas me kuulame sama muusikat/vaatame samu filme Eestis ja et kas need on siis eesti keeles. Ma mõtlen, et mis Kid Kudi laul see oleks, kui see järsku eesti keeles oleks. :D
  • Koolitantsud: Homecoming, WPA (Women Pay All), prom
  • 12. klassi lõpupeod. Mul praegu terve FB kutseid täis. Peetakse tavaliselt oma majas suur pidu, kestab mõni tund, snäkid jne, tullakse õnnitlema ja häid soove ütlema edaspidiseks eluks. Sugulased, kõik sõbrad, töökaaslased jne.
  • Senior pictures - siin on kombeks minna professionaalse fotograafi juurde pildistama kas siis enne 12. klassi algust või selle jooksul, et siis kõigile endast pilt jagada vms.
  • Jõulude aeg kaunistavad inimesed oma majad ja puud tuledesse nii palju kui võimalik, lisaks topivad maja ette igasuguseid lumememme ja põhjapõtrade kujusid.
  • Ameerikas on kõige paremad (!) küpsised, koogid, kokteilid, kommid ja muud maiustused. :D









Kõik pildid on internetist leitud.

21 comments:

  1. Aargh, ma juba ammu tahan neid kooke ja maiustusi.. Ja kui ma nüüd neid pilte nägin, siis ma olin 7th heaven .
    Osad eripärasused võrreldes eestiga on parem ja loogilisemad,leebemad. Aga jällegi osad on sellised, et anna või olla :D . Igatahes, sinu blogi lugedes, meeldib Ameerika mulle üharohkem.(kui välja jätta mõningad asjad)

    Aga igatahes, kas sul on mingi asi näiteks veel harjumatu seal olles, unustad ära vms?

    Mulle su blogi väga meeldib :)

    ReplyDelete
  2. Kõik need küpsetised ja koogikesed näevad nii head välja lihtsalt!
    Textimise kohta küsiks, et kas sul endal on ka klaviatuuriga telefon ja kas textid palju? :)

    ReplyDelete
  3. Ameerika tundub tõesti väga vinge sinu blogi lugedes ;)Oskad kõike väga hästi kirjeldada!

    ReplyDelete
  4. Väga huvitav koht tundub see Ameerika nüüd tõesti ! :D See on huvitav , et poemüüjad ise panevad asju kilekottidesse , kas mitte siis rohkem aega ei lähe ? :D
    Aga igastahes väga sisurohke ja põnev lugemine oli järjekordselt !

    ReplyDelete
  5. Selle kilekotti panemisega on nii, et kaup lastakse sellest piiksuvast aparaadist läbi ja pannaksegi kohe kotti. Kiirelt käib neil kõik see ;)

    ReplyDelete
  6. See on ikka jube, kui mugav Ameerika on ja et isegi koolides sellist rämpsu müüakse.
    Tore on see, et kõik väga positiivsed tunduvad ja need koogid igal pool näivad tõesti niinii isuäratavad.
    Hmm ka siin on narkots -kanep ja kõik muu väga popp(vähemalt siin pealinnas), kuid kuna meie riigis on see ikka tunduvalt kallim kui paljudes teistes, siis ei saa seda jh võibolla nii palju, kui tahaks, tarbida.
    Meiegi koolis on sellised õpsid, kes räägivad oma elust ja mis nad teinud on jnejne, aga meil on ka vabam õhkkond koolis.
    Aga seda ma olen jah märganud, et igasugustes välismaa filmides käiakse välisjalanõudega kodus ringi, vastik on vaadata, kudias nad oma voodis nendega aelevad :D. Olen kuulnud, et Eesti ongi üks vähestest riikidest, kus ei kanta kodudes välisjalanõusid.

    Pean mainima, et su blogi on väga põnev jälgida, lihtne ja selge! Tahaks iga päev lugeda, aga kirjutama sind ei sunni küll, sest et Ameerikas pead sa seal seda elu nautima nii palju kui võimalik ju!;)

    ReplyDelete
  7. Sul on väga lahe blogi ja seda on väga mõnus lugeda:)

    ReplyDelete
  8. Kas tohib küsida, mis su facebook on ?:)

    ReplyDelete
  9. Mu meelest täitsa kohutav, et koolis lõunasöögiks pitsat, friikartuleid ja muud rämpsu antakse. Võiks ikka mingi tervislikum valik nagu salat vms ka olla. Või on? Ja need drive-in sularahaautomaadid - kui mugavaks saab minna?? Täitsa lõpp. Aga neid kooke ja maiustusi tahaks küll. Üks küsimus ka: kui mitu protsenti sinu koolikaalastest on ülekaalulised? (huvitav lihtsalt teada, ei küsi halva pärast:))

    ReplyDelete
  10. Väga mõnus ja Ameerikast üsna ülevaatlik osa. Suured tänud sulle selle eest, et oled selle aja leidnud, et meid valgustada siin Eestis ja ootame nende küpsistega koju:))

    ReplyDelete
  11. mis seis neil alakatel joomise ja suitsetamisega on... eestis enamus siis tegeleb sellega

    ReplyDelete
  12. It IS 7th heaven :D Hmm, see, et käibemaks lisandub alles kassas, ununeb veel vahetevahel. Hehe :) Mis sulle Ameerikas juures EI ole meeldinud? ;)

    Kahjuks ei ole mul klaviatuuriga telefoni, kuigi tollega oleks palju mugavam. Sain hostisa töökaaslaselt mingi vanema klapiga telefoni. Olen seda terve aasta kasutanud. Hea, et mingisugusegi sain. Ja hostvenna numbrit kasutan. Tal nüüd mingi ajutine number kaheks kuuks. Kui ma tagasi Eestis, siis saab ta ka oma numbri tagasi. Alguses mulle meeldis textimine, selline exciting, textisin ikka sadu ja sadu sõnumeid, nüüd olen väga laisaks muutunud, kui keegi textib mulle, textin mingi tüki aja pärast vastu või unustan üldse ära. :D Helistamine meeldib ikka üldiselt rohkem. Koolis meeldib textida, hea ajaviide, eriti viimases prantsuse keele tunnis, mis on kõige igavam ja tüütum tund minu jaoks üldse. :D Kuigi igas tunnis textida ei saa, päris range kord telefonide osas. Õpetaja võib väga lihtsalt telefoni lihtsalt käest ära võtta. Mul seda juhtunud küll.

    Kassa juures on tavaliselt 2 inimest: üks nendest laseb asjad aparaadist läbi, teine paneb asjad kohe kilekotti. Aga tihti teeb ka üks inimene sama töö ära.

    Mu Facebook on Erle Kaasik, aga sõbralisti lisan üldiselt vastu koolikaaslased ja tuttavad.

    Nõustun koolilõuna osas. Mul on nüüdseks kopa ette visanud. Tahaks tervislikumat ja värskemat toitu. Salatit leidub küll, kuid vaid ühte sorti. Ma mingi aeg sõin seda absoluutselt iga päev mitu nädalat järjest, nii et lõpuks muutus igavaks. Pizzat olen nüüd söönud iga nädal. Meil koolis veel mingi hullult hea juustupizza, parim no, nii et tihti tuleb paratamatult kiusatus peale, eriti kui kõik mu lauas söövad. :D Ma mõnikord pakin kodust süüa kaasa. Ega jap, ma pole kunagi nii palju ebatervislikku toitu söönud kui sel aastal. :D Ahvatlusi on niiiiiii palju.

    Kristina: Sama seis, noored on ikka noored. ;D Alkoholi juuakse ja kanepit suitsetatakse. Sigarette polegi veel kedagi teismeliste seas suitsetamas näinud. Siin on pmst sigaretid asendatud kanepiga.

    ReplyDelete
  13. väga vinge ! kaua oled veel ameerikas, kaks kuud?
    kui aega jääb ja viitsid võiksid teha veel videoblogisi ja videosi , nii huvitav on vaadada :D ;)
    ole tublii !

    ReplyDelete
  14. Üks küsimus - kas Ameerikas on reaalselt sellised grupid nagu filmides on a la mustanahalised, nohikud, cheerleaderid, spordipoisid jne või asi ikka nii hull pole?

    ReplyDelete
  15. Sorry, mul j2i enne yhele kysimusele vastamata. Ylekaalisus... protsentidest ei oska ma kyll r22kida. Leidub ikka 6pilasi, kes on ikka v2ga suured, kuid neid saab n2ppudel 2ra loetleda. K6ige rohkem on neid, kellel on ylekilod. Yldiselt tuleb tunnistada, et enne Ameerikasse tuleku arvasin, et see olukord on palju-palju hullem, aga tegelikult pole.

    Jap, v2hem kui kaks kuud veel! Need kaks kuud ongi k6ige busymad. Samas ootan juba tagasitulekut. :) Hehe, ma luban, et videosid tuleb veel ja veel. Michaeli saab ehk videoblogi tehtud millalgi. Ja ma tegin mitu videot Seattle's samuti. Pole lihtsalt j6udnud sellest postitada veel.

    Gruppides r22kides, siis ei ole see asi nii hull. Kyll aga olen m2rganud, et mustanahalistel on kyll oma grupp. Koridoris on neid terve punt yhes kohas koos ja ka s66klas on nii6elda mustanahaliste laud. Ykskord mina ja yks mustanahaline tydruk mu prantsuse keele klassist r22kisime yhest mustanahalisest kutist. Kysisin, et kust sa teda tead. Ta ytles: "I'm black." Umbes, et this says everything. :D

    ReplyDelete
  16. kas oled ka juurde võtnud seal olles?

    ReplyDelete
  17. Kusjuures see oligi enam-vähem mu suurim hirm siia tulles. :D:D Ma armastan söömist, ma ainult söökski. Rämpstoitu ja magusat olen ma sisse ajanud rohkem kui kunagi varem. Käin ka pidevalt väljas söömas. Minu peres pole head geenid, aga ime kombel pole siiski suurt muutust toimunud. Olen ikka juurde võtnud veits (numbreid ei tea, pole kaalunud terve aasta otsa :D), on ikka aru saada, aga talvel juhtub seda nii või naa. Mu hostema on üks suur tervisliku toidu austaja, püüab alati iga toiduaine ostmisel tervislikuma ja light'ima kasuks osutada. Ma olen kindel, et tagasi Eestisse tulles kaotan paar kilo. Tunnen küll värskest ja tervislikust Eesti toidust puudust.

    ReplyDelete
  18. hey, :)
    Sa käisid vist hostperega juba suhteliselt ammu Miamis.. et mis seal kõige rohkem sulle meeldis, et mida kindlalt vaadata tuleks mul? Nimelt järgmine nädal minek sinna :D

    Muidu sul on väga hea blogi, mõnus lugeda :)

    ReplyDelete
  19. Florida Keys :) See pole küll otseselt Miamis, aga üldse mitte kaugel sellest. Me rentisime üheks päevaks auto ja sõitsime mööda Florida Keys. On seda väärt!

    http://erleusas.blogspot.com/2011/02/miami-5-paev.html

    Soovitan Googeldada.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Googledatud sai korralikult, aga tänan. ;)

    ReplyDelete